Nowoczesne technologie w służbie zwiększenia dostępności transportu publicznego – rola systemu INTROS

by Feb 12, 2025News

Wprowadzenie

W dzisiejszym świecie technologia odgrywa kluczową rolę w poprawie jakości życia, szczególnie dla osób z niepełnosprawnościami. Jednym z rozwiązań wykorzystujących najnowsze technologie i innowacje jest system INTROS, który wspiera osoby z dysfunkcją wzroku w korzystaniu z transportu publicznego. W niniejszym artykule przyjrzymy się technicznym aspektom tego systemu, jego działaniu oraz wdrożeniom w Polsce, Niemczech i Szwajcarii.

System INTROS został opracowany przez firmy Trapeze i Systemtechnik, będące częścią grupy Modaxo, we współpracy z Szwajcarską Federacją Niewidomych i Słabowidzących (SBV FSA). To kompleksowe narzędzie zaprojektowane w celu zapewnienia wygody i bezpieczeństwa pasażerom z trudnościami w przemieszczaniu się.

INTROS składa się z:

  • modułu PT Gateway – urządzenia montowanego w pojazdach transportu publicznego, które odpowiada za komunikację z aplikacją mobilną oraz integrację z systemami pokładowymi,
  • dedykowanej aplikacji mobilnej – dostępnej na systemy Android i iOS, zoptymalizowanej pod kątem obsługi głosowej oraz funkcji dotykowych.

Jak działa system INTROS?

System INTROS łączy nowoczesne technologie z funkcjonalnością, która ułatwia samodzielne korzystanie z transportu publicznego osobom z dysfunkcją wzroku. Kluczowe funkcje to:

  1. Lokalizacja pojazdów:
    • Aplikacja mobilna wykorzystuje technologię BLE, GPS oraz dane w czasie rzeczywistym, aby pasażerowie mogli łatwo zidentyfikować i zlokalizować pojazd, których chcą podróżować.
  2. Komunikacja z kierowcą:
    • Po zbliżeniu się do przystanku aplikacja systemu INTROS automatycznie informuje kierowcę o obecności na nim osoby, która chce do niego wsiąść.
  3. Wsparcie przy wsiadaniu i wysiadaniu:
    • Gdy pojazd zatrzyma się na przystanku i otworzy drzwi system emituje dźwięk nawigacyjny („TOK TOK TOK”), ułatwiający lokalizację wejścia do pojazdu.
    • Aplikacja podaje informacje głosowe o numerze linii i kierunku jazdy.
  4. Dostosowanie do potrzeb pasażerów:
    • System oferuje cyfrowy przycisk „na żądanie”, a także informuje o kolejnych przystankach na trasie i czasie dojazdu do celu.
  5. Integracja z systemami transportowymi:
    • INTROS może współpracować z istniejącymi systemami informacji pasażerskiej, wymieniając z nimi dane poprzez otwarte protokoły jak GTFS.

Wdrożenia systemu INTROS

Pilotaż w Polsce – Kalisz

We wrześniu 2024 roku przeprowadziliśmy pierwszy w Polsce pilotaż systemu INTROS na linii autobusowej nr 1 w Kaliszu. Pięć pojazdów zostało wyposażonych w moduły PT Gateway, a pasażerowie mieli dostęp do aplikacji mobilnej. Pilotaż był oceniany jako przełomowy krok w kierunku poprawy dostępności transportu publicznego a zebrane opinie pozwolą na dalsze doskonalenie systemu w przyszłości.

Wdrożenia w Niemczech

  • Kiel: system INTROS został w pełni wdrożony w komunikacji miejskiej KVG Kiel. Innowacją było jednoczesne zastosowanie aplikacji INTROS oraz LOC.id, co pozwoliło na większą elastyczność i rozszerzenie funkcjonalności na smart przejścia dla pieszych,
  • Berling: jesienią 2024 roku berliński przewoźnik BVG wybrał INTROS jako system, który chce wdrożyć dążąc do zwiększenia dostępności transportu publicznego w aglomeracji berlińskiej dla osób z dysfunkcjami, m.in. wzroku.
  • Saarbrücken: INTROS został wdrożony w Saarbahn, umożliwiając osobom z dysfunkcją wzorku samodzielne korzystanie z transportu publicznego. System przekazuje informacje o numerze linii, lokalizacji wejścia do pojazdu oraz przystanku docelowym.

Pilotaż w Szwajcarii

W Szwajcarii INTROS był testowany na liniach 36 i 47 w Zug oraz Basel. Osoby z dysfunkcją wzorku ze szkoły w Zug aktywnie uczestniczyły w badaniach, co pozwoliło zebrać cenne informacje o potrzebach użytkowników. Dodatkowo aplikacja ÖV-App powiązana z INTROS była testowana jako komplementarne rozwiązanie dla transportu publicznego.

Zalety systemu INTROS:

  • zwiększenie samodzielności pasażerów z dysfunkcją wzroku,
  • poprawa dostępności i bezpieczeństwa transportu publicznego,
  • intuicyjna obsługa aplikacji, w pełni dostosowana do potrzeb osób z dysfunkcją wzorku,
  • integracja z istniejącymi systemami transportowymi, co pozwala na szybkie wdrożenie w nowych lokalizacjach.

Podsumowanie

System INTROS to przełomowe rozwiązanie, które nie tylko ułatwia podróże osobom z dysfunkcją wzroku, ale także promuje ideę inkluzywnego transportu publicznego. Jego wszechstronność, elastyczność i nowoczesna technologia czynią go idealnym wyborem dla miast dążących do poprawy dostępności dla wszystkich pasażerów. Polska, Niemcy i Szwajcaria już stawiają na INTROS – a to dopiero początek jego globalnego sukcesu.

 

https://mir.org.pl/2024/10/04/kalisz-pionierem-w-polsce-w-zakresie-dostepnosci-transportu-dla-osob-niewidomych-dzieki-aplikacji-intros/

https://transinfo.pl/infotrans/pilotaz-apki-intros-w-kaliskich-autobusach-wzrost-dostepnosci-transportu-publicznego/

https://kalisz.eska.pl/w-kaliszu-testuja-aplikacje-ktora-ma-ulatwic-podrozowanie-autobusami-osobom-niewidomym-i-niedowidzacym-aa-i2ap-kBSh-AZFb.html

https://systemtechnik-online.de/produkte-und-loesungen/hardware/intros

 

easy-mile-buses