Pierwszy w Polsce pilotaż systemu INTROS
Zakończyliśmy pierwszy w Polsce pilotaż systemu INTROS w Kaliszu
Jest nam niezmiernie miło poinformować o zakończeniu pierwszego w Polsce pilotażu systemu INTROS w Kaliszu, który trwał przez cały wrzesień. Testy odbywały się na linii autobusowej nr 1. Pasażerowie mieli okazję wypróbować rozwiązanie zaprojektowane z myślą o zwiększeniu dostępności komunikacji miejskiej – szczególnie dla osób niewidomych i niedowidzących.
System INTROS
System INTROS został opracowany przez firmy Trapeze i Systemtechnik, obie działające w ramach grupy Modaxo, we współpracy z Szwajcarską Federacją Niewidomych i Słabowidzących (SBV FSA). To kompleksowe narzędzie, łączy nowoczesną technologię z funkcjonalnością zapewniającą wygodę i bezpieczeństwo osobom z trudnościami w poruszaniu się.
INTROS składa się z modułu „PT Gateway” montowanego w pojeździe oraz dedykowanej aplikacji mobilnej dostępnej na systemy iOS i Android. Aplikacja jest zoptymalizowana pod kątem obsługi głosowej, umożliwiając niewidomym i słabowidzącym użytkownikom pełną kontrolę nad funkcjami aplikacji.
System pozwala pasażerom na lokalizowanie pojazdów, nawiązywanie kontaktu z kierowcą oraz zapewnia wsparcie przy wsiadaniu i wysiadaniu z autobusu. Dzięki funkcjom automatycznym system rozpoznaje, kiedy dany pasażer oczekuje na przystanku, i przekazuje kierowcy odpowiednie informacje. W momencie, gdy pojazd wjeżdża na przystanek, emitowane są dźwięki nawigacyjne (sygnał „TOK TOK TOK…”), które pomagają osobom niewidomym w odnalezieniu wejścia do autobusu.
Przebieg pilotażu w Kaliszu
Pilotaż INTROS w Kaliszu był niezwykle istotnym krokiem w kierunku wdrażania nowoczesnych, inkluzywnych rozwiązań w polskiej komunikacji miejskiej. W testach wzięło udział 5 pojazdów na linii nr 1, które zostały wyposażone w system INTROS, a pasażerowie uzyskali dostęp do aplikacji mobilnej.
W trakcie pilotażu skupiono się na ocenie najważniejszych funkcji systemu, takich jak nawigacja oraz wsparcie podczas wsiadania i wysiadania z autobusu. Dzięki temu udało się zebrać cenne opinie i obserwacje zarówno od użytkowników, jak i operatora i organizatora transportu w mieście.
Szczególnie istotne było wsparcie lokalnych środowisk osób niewidomych i niedowidzących, które brały udział w testach i dostarczały cennych informacji zwrotnych.
Integracja i przyszłość systemu INTROS w Polsce
System INTROS został zaprojektowany jako rozwiązanie elastyczne, możliwe do zintegrowania z istniejącymi systemami transportu publicznego, w tym z systemami informacji pasażerskiej. W przypadku Kalisza, dynamiczna informacja pasażerska jest już zarządzana przez system Trapeze. Pełna integracja z INTROS może umożliwić dalsze poszerzenie dostępności i komfortu podróży dla osób z ograniczoną mobilnością.
Po zakończeniu pilotażu zostanie przygotowany raport podsumowujący jego wyniki, który uwzględni również rekomendacje ze strony środowiska osób niewidomych i niedowidzących, które brały udział w teście.
INTROS z powodzeniem funkcjonuje już w kilku projektach w Niemczech, testowany był również w Szwajcarii i Singapurze, a dzięki pozytywnym wynikom testów planowane są dalsze wdrożenia w kolejnych miastach.
INTROS – w stronę dostępnego transportu publicznego
Jesteśmy dumni, że mamy okazję uczestniczyć w rozwoju dostępności transportu publicznego i mamy nadzieję, że system INTROS stanie się nieodłącznym elementem systemów komunikacji miejskiej w Polsce. To pionierskie rozwiązanie ma potencjał, by stać się standardem nie tylko dla pasażerów z ograniczeniami mobilnymi, ale także dla operatorów i organizatorów transportu chcących zadowolić wszystkich mieszkańców, bez wyjątków.